تیر برق فلزی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

تیر برق فلزی

آیا می‌دانید تیر برق فلزی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در خیابان‌ها، پارک‌ها و اتوبان‌ها انواع چراغ‌های پایه بلند برقی قابل مشاهده بوده که دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این چراغ‌ها یا اصطلاحاً تیر برق فلزی دارای طیف رنگی متفاوتی بوده و با استفاده از متریال مختلفی نیز تولید شده‌اند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی بررسی تیرهای فلزی است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره تیر برق فلزی بدانید!

تیر برق فلزی

تیر برق فلزی چیست؟

در گذشته به منظور انتقال برق از تیرهای چوبی بهره‌گیری می‌شد که این مدل از تیرها موظف بودند برق مورد نیاز جهت روشنایی معابر را تأمین کنند. بهره‌گیری از چنین تیرهای برقی یک سری ایرادات را در پی داشت که از جمله اصلی‌ترین عیوب آن‌ها می‌توان به مقاومت پایین چوب در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد، ثابت بودن ارتفاع، شکل ظاهری نامناسب، افزایش احتمال وقوع خطر و مواردی از این دست اشاره داشت.

بعد از گذشت مدتی، علم پیشرفت کرد و تیرهای دیگری تحت عنوان تیر برق فلزی جایگزین تیرهای چوبی شدند. این دسته از تیرهای برق به دلیل طراحی و ساختار منحصربه‌فردی که داشته، تعمیر و نگهداری بسیار آسان‌تری در مقایسه با تیرهای چوبی دارند.

مصارف تیر برق فلزی

این محصولات که تحت عنوان تیر برق عراقی نیز گاهاً شناخته شده، انواع مختلفی دارند و طراحی آن‌ها متناسب با محیط انجام می‌شود. به طور معمول این مدل از تیر برق‌ها مطابق با استانداردهای مورد نیاز با ارتفاع ۹ و ۱۱ متر تولید شده و می‌توان گفت که بهترین ابزار برای روشنایی فضاهای شهری به حساب می‌آیند.

افزون بر این، تیر برق‌های مذکور به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ضمن تأمین روشنایی معابر می‌توانند در زیباسازی شهر نیز نقش ویژه‌ای را ایفا کنند. ناگفته نماند که برای استفاده از تیرهای برق هیچ محدودیت مکانی وجود ندارد و می‌توان از آن‌ها در جاهای مختلفی بهره برد. در ادامه با اماکنی که می‌توان در آن‌ها از تیر برق‌های فلزی استفاده کرد آشنا خواهیم شد:

  • ایستگاه مترو، فرودگاه، اسکله؛
  • اماکن تاریخی برای نورپردازی بهتر به منظور دیده شدن آثار؛
  • کاربرد در هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌های گردشگری؛
  • کاربرد در اداره‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که دارای فضای سبز هستند؛
  • کاربرد در استخرهای روباز و خانه‌های ویلایی مجلل؛
  • استفاده در جنگل‌ها، پارک‌ها و باغ وحش‌ها؛
  • استفاده در تالاهاری عروسی و همایش‌ها.

عوامل موثر بر قیمت تیر برق فلزی

فاکتورهای مختلفی وجود داشته که می‌توانند بر قیمت نهایی تیر برق‌های فلزی موثر باشد. در حقیقت، تیرهای برق فلزی نسل جدید از چراغ‌ها به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها در محیط‌های مختلف با هدف تأمین روشنایی بهره برد. استفاده از این مدل تیرهای برق می‌تواند بسیار به صرفه باشد.

همچنین، حمل و نقل و نصب این مدل از تیرهای برق در مقایسه با تیرهای چوبی ساده‌تر بوده و دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی، خوردگی و آسیب‌دیدگی در مقابل ضربه نخواهند شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که بر قیمت تیر برق فلزی تأثیرگذار بوده، قطر ورق استفاده شده در ساختار، جنس فلز مورد استفاده در بدنه، ابعاد دهانه بالا و پایین، وزن سازه و غیره است. علاوه بر این، تعداد سازه‌هایی که سفارش داده می‌شود نیز می‌تواند بر مجموع قیمت موثر باشد؛ به این شکل که هر اندازه سازه‌های مذکور در تعداد بالاتری سفارش داده بشوند، قیمت مجموع آن‌ها کم‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید و نصب تیر برق فلزی

تیر برق فلزی

اگر قصد خرید تیرهای برق فلزی را داشته باشید، یک سری نکات هستند که بایستی در نظر بگیرید. در ادامه با این نکات آشنا خواهیم شد:

  • به ارتفاع و اندازه پایه تیر برق بر حسب موقعیت قرارگیری و نور ساطع شده مورد نیاز دقت داشته باشید؛
  • مشخصات فنی پایه تیر برق را بر اساس کاربرد و مواردی نظیر قطر لوله و ضخامت ورق، نوع پوشش، کیفیت جوش و خمکاری و غیره، مورد بررسی قرار دهید؛
  • فاصله مابین پایه‌ها را مشخص کرده و تیرها را به تعداد لازم تعبیه کنید؛
  • فراهم‌آوری طیف نور یکنواخت با شدت مطلوب به گونه‌ای که بتواند ضمن تأمین روشنایی، نوری آزاردهنده پخش نکند نیز حائز اهمیت خواهد بود؛
  • منبع نور را در جهت مناسب به گونه‌ای که دید رانندگان، عابران و رهگذران را مختل نکند، تنظیم کنید؛
  • تیر برق فلزی را متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و همچنین میزان نور محیط تهیه کنید؛
  • از دیگر موارد مهم انتخاب جایگاه مناسب به منظور نصب تیر برق بوده؛ به گونه‌ای که موجب برهم زدن زیبایی بصری و فضاسازی نشود؛
  • تعیین تعداد و نوع براکت‌ها، نحوه قرارگیری آن‌ها و همچنین نوع منبع روشنایی نیز حائز اهمیت هستند؛
  • تیرهای برق بایستی در نقطه‌ای نصب شوند که درخت، ساختمان، کوه و تپه مانع انتشار نور آن‌ها نشود؛
  • نوعی از پایه‌های برق در بازار موجود بوده که دارای سنسور هستند و می‌توانند به صورت اتوماتیک متناسب با محیط، نور را خاموش یا روشن کنند. انتخاب چنین تیرهای چراغی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژي و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن شود.

اهمیت استفاده از تیر برق‌های فلزی در محوطه‌سازی

تیر برق فلزی

اماکن و محوطه‌هایی که باز بوده، محبوبیت بسیار بیش‌تری بین افراد دارند. از طرفی، تیرهای برق فلزی می‌توانند نور و روشنایی چنین اماکنی را به خوبی تأمین کنند. در ادامه با اهمیت بهره‌گیری از چنین تیرهای برقی آشنا خواهیم شد:

تضمین روشنایی محیط

یکی از اصلی‌ترین مواردی که موجب می‌شود از تیرهای برق فلزی استفاده شود، تضمین روشنایی مسیرهای پر رفت و آمد است. از آن‌جایی که این مدل از تیرهای برق دارای حباب و سرچراغی‌های مختلفی بوده، می‌توانند نورپردازی به طرف بالا یا پایین و با شدت نورهای مختلفی داشته باشند.

نصب مقرون به صرفه و سریع

همان‌طور که گفته شد، بهره‌گیری از این مدل تیرهای برق برای تأمین روشنایی اماکن می‌تواند به صرفه باشد؛ چرا که تیرهای مذکور دارای جنس فلزی بوده و به تبع طول عمر بالایی نیز دارند و می‌توانند برای سالیان سال دوام داشته باشند و نیازی به تهیه تیر برق جدید نباشد.

تضمین امنیت محیط

از دیگر مواردی که جزو دلایل استفاده از تیرهای برق فلزی به حساب می‌آید، تضمین امنیت است. بهره‌گیری از این دست تیرهای برق برای نورپردازی و انتقال جریان الکتریکی ایمنی بسیار بالایی دارد؛ چرا که با نصب این مدل از منابع روشنایی می‌توان احتمال سرقت را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. علاوه بر این، با تأمین نور توسط تیر برق فلزی احتمال بروز اتفاقاتی هم‌چون زمین خوردن یا سقوط افراد نیز کاهش  پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی تیر برق فلزی، به بررسی اهمیت استفاده از آن نیز پرداختیم و دانستیم که برای اماکن مختلفی می‌توان از آن‌ها به جهت تأمین روشنایی بهره برد و تنها مختص خیابان‌ها نیستند. علاوه بر این، مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید تیرهای برق فلزی مد نظر داشته باشید را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

در حالت کلی، تیرهای برق فلزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند روشنایی و امنیت محیط را به خوبی تضمین کنند. این مدل از تیرهای برق قابلیت زیباسازی محیط را داشته و گزینه‌ای ایده‌آل برای ویلاها و منازل مجلل نیز به حساب می‌آیند. ناگفته نماند که این تجهیزات قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته و از هر نظر نیز ایده‌آل هستند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با تیرهای برق فلزی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد تیر برق‌های فلزی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت توزیع نیرو نوین بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *