محصولات برقگیر پایا؛ معرفی، ویژگی و  کاربرد

محصولات برقگیر پایا

آیا می‌دانید شرکت برقگیر پایا چه محصولاتی را تولید می‌کند؟ با درجه کیفی تجهیزات ارائه شده توسط این شرکت آشنایی دارید؟ شرکت انتقال توان پایدار یا برقگیر پایا یکی از تولیدکنندگان انواع برقگیر اکسید روی بوده که در حوزه تأمین نیاز صنعت برق فعالیت می‌کند. در ادامه این راهنما با محصولات برقگیر پایا بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر محصولات برقگیر پایا

محصولات برقگیر پایا

شرکت انتقال توان پایدار تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع برقگیرهای کاربردی در صنعت برق با نام تجاری برقگیر پایا بوده که محصولات آن شامل انواع برقگیر پلیمری فشار متوسط در انواع هوایی و تابلویی، برقگیر فشار ضعیف، دیسکانکتور و شمارنده برقگیر می‌شود. این شرکت با کمک نیروی کار مجرب، از جمله شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید انواع مختلف برقگیر، مشاوره و طراحی سیستم‌های حفاظت اضافه ولتاژ و همچنین تولید تجهیزات تست برقگیر در ایران به حساب می‌آید.

معرفی برقگیر اکسید روی

برقگیر نوعی المان حفاظتی به حساب آمده که از آن برای حفاظت از تجهیزات شبکه توزیع و انتقال برق و همچنین تجهیزات موجود در شبکه در برابر اضافه ولتاژهای گذرا استفاده می‌شود. قابل ذکر است که این اضافه ولتاژها ناشی از برخورد مستقیم و یا غیر مستقیم صاعقه و یا عمل سوئیچینگ هستند.

المان غیر خطی استفاده شده در محصولات برقگیر پایا، قرص اکسید روی بوده و به همین خاطر این تجهیزات ضمن تکیه بر آخرین تکنولوژی روز دنیا، از مزیت‌های فراوانی نظیر زمان عملکرد آنی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری و پرداخت هزینه‌های هنگفت، جریان نشتی ناچیز و عدم وجود جریان دنباله برخوردار هستند. شایان ذکر است که کلیه برقگیرهای عرضه شده توسط این شرکت از نوع اکسید روی با مقره پلیمری (سیلیکون رابر) بوده و از لحاظ کیفیت مطلوب هستند.

مهم‌ترین پارامترهای الکتریکی برقگیرهای اکسید روی

  • ولتاژ دائم Uc: حداکثر ولتاژ تأثیرگذار فرکانس قدرت که برقگیر قادر است آن را به صورت پیوسته تحمل نماید؛
  • ولتاژ نامی Ur: ولتاژ تأثیرگذار فرکانس قدرت که برقگیر می‌بایست حداقل به مدت ۱۰ ثانیه در شرایطی که قبلاً تا دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده تحمل نماید. ولتاژ نامی برقگیر مطابق استاندارد ۱٫۲۵ برابر ولتاژ کار دائم خواهد بود؛
  • جریان تخلیه نامی In: پیک جریان ضربه که برقگیر مورد نظر به دفعات بتواند آن را تخلیه کند. برقگیرهای فشار متوسط در دو رنج ۵ و ۱۰ KA قابل تولید هستند؛
  • ولتاژ پسماند برقگیر Ures: پیک ولتاژ ایجاد شده در دو سر برقگیر در زمان عبور جریان تخلیه است؛
  • سطح حفاظتی برقگیر Up: منظور از سطح حفاظتی برقگیر در حقیقت ولتاژ پسماند برقگیر تحت جریان تخلیه نامی صاعقه است؛
  • جریان نشتی Ic: پیک جریان فرکانس قدرت که در شرایط اعمال ولتاژ کار دائم از برقگیر مورد نظر عبور خواهد کرد. به طور معمول جریان نشتی در برقگیرهای فشار متوسط زیر ۱ میلی‌آمپر در نظر گرفته خواهد شد.

برقگیر پلیمری فشار متوسط

برقگیر پلیمری فشار متوسط یکی از محصولات برقگیر پایا بوده که در رنج ولتاژ ۳ الی ۴۵ کیلو ولت با جریان تخلیه نامی ۵ الی ۱۰ کیلو آمپر تولید و عرضه می‌شود. مقره برقگیر مذکور از جنس سیلیکون رابر مخصوص سیستم‌های الکتریکی بوده و طراحی آن متناسب با شرایط محیطی و الکتریکی شبکه برق ایران انجام می‌شود.

در ساختار این برقگیر از قرص‌های اکسید روی با کیفیت بالا استفاده شده و به همین خاطر علاوه بر ایجاد سطح حفاظتی مناسب، قادر به جذب انرژی در حداکثر حالت ممکن هستند. این محصول گزینه‌ای مناسب برای حفاظت از ترانسفورماتورهای توزیع، تجهیزات اندازه‌گیری، موتور و ژنراتورهای الکتریکی، کابل‌های انتقال توان و سایر تأسیسات الکتریکی فشار متوسط الی سطح ولتاژ ۴۵ کیلو ولت به حساب می‌آید.

از جمله مزیت‌های استفاده از این دسته محصولات برقگیر پایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک؛
  • امکان نصب به صورت عمودی و افقی؛
  • تبادل حرارتی بالای ستون قرص با محیط اطراف؛
  • مقاومت بالای مقره در برابر عبور جریان‌های خزشی؛
  • خاصیت آبگریزی؛
  • مناسب برای مناطق آلوده و مه نمکی.

برقگیر تابلویی

محصولات برقگیر پایا

از دیگر محصولات برقگیر پایا می‌توان به برقگیر تابلویی اشاره داشت. این محصول همان‌طور که از نام آن مشخص بوده از نوع تابلویی است. پوشش خارجی تعبیه شده برای این محصول از نوع حرارتی سیلیکونی و بدون چترک بوده و برای نصب در داخل تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که این محصول گزینه بسیار مناسب و باکیفیتی برای حذف اضافه ولتاژهای شبکه و همچنین تأمین حفاظت مورد نیاز برای تجهیزات حساسی هم‌چون ترانسفورماتور ولتاژ، کلید قدرت، سرکابل، ترانسفورماتور قدرت، موتور و ژنراتور به حساب می‌آید.

از جمله مزایای استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک؛
  • استحکام مکانیکی بالا؛
  • امکان نصب به شکل عمودی و افقی؛
  • ابعاد مناسب و اشغال فضای محدود در تابلو؛
  • تبادل حرارتی بالای ستون قرص با فضای اطراف.

برقگیر فشار ضعیف

یکی دیگر از محصولات برقگیر پایا، برقگیر فشار ضعیف بوده که برای حفاظت از تجهیزات فشار ضعیف الکتریکی در اماکن صنعتی، مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برقگیرهای مذکور مطابق استانداردهای لازم تولید شده و طبق استاندارد برقگیرهای فشار ضعیف می‌توان آن را به سه کلاس زیر دسته‌بندی نمود:

برقگیر کلاس B

این محصول برای جذب انرژی بالای صاعقه طراحی شده و در تابلوهای توزیع اصلی و همچنین تابلو ورودی ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم صاعقه‌گیر بوده به کار گرفته می‌شوند.

برقگیر کلاس C

چنان‌چه فاصله مابین تجهیزات تحت حفاظت و برقگیر فشار ضعیف بیش از ۳۰ متر باشد، می‌توان از این نوع برقگیر در نزدیک‌ترین تابلو توزیع بالادست و یا در کنار تجهیز بهره برد.

برقگیر کلاس D

این دسته از برقگیرها برای حفاظت از تجهیزات حساس الکتریکی که نیازمند سطح حفاظتی پایینی بوده گزینه مناسبی هستند.

برقگیر کلاس B+C

همان‌طور که از نام این محصول مشخص بوده، ساختاری ترکیبی دارد و از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به تحمل جریان بالای صاعقه و سطح حفاظتی پایین اشاره داشت. برقگیرهای مذکور به طور همزمان دارای مزایای برقگیر کلاس B و C هستند و برای نصب در تابلو توزیع اصلی گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آیند.

دیسکانکتور

از دیگر محصولات برقگیر پایا می‌توان به دیسکانکتور اشاره داشت که یکی از تجهیزات جانبی برقگیرها به حساب می‌آید. این محصول در کنار برقگیر و به شکل سری در مسیر سیم زمین قابل نصب است. می‌توان گفت که وظیفه اصلی این تجهیز جداکردن برقگیر معیوب از شبکه است. در صورت آسیب‌دیدگی و سوختن برقگیر و همچنین عبور جریان اتصال کوتاه فرکانس قدرت، المان جداکننده دیسکانکتور به دلیل حرارت ایجاد شده شروع به عمل کرده و در نهایت سیم زمین برقگیر را از آن جدا خواهد کرد. قابل ذکر است که این تجهیز در شرایط عملکرد عادی برقگیر و عبور جریان ضربه صاعقه و کلیدزنی نباید کار کند.

سخن پایانی

شرکت برقگیر پایا یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اصلی انواع برقگیرهای پلیمری در بازار بوده که محصولات ارائه شده توسط آن کیفیت بالایی داشته و از لحاظ ایمنی نیز عملکرد بسیار مناسبی دارند. در این راهنما با محصولات برقگیر پایا و ویژگی‌ها و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شدیم و دانستیم که با کمک انواع برقگیر می‌توان از تجهیزات شبکه در مقابل اضافه بار و صاعقه محافظت کرد.

برقگیر نوعی وسیله ایمنی به حساب آمده که کیفیت بالای آن برای شبکه توزیع برق بسیار حائز اهمیت است. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با برقگیرهای اکسید روی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون برقگیرهای ارائه شده توسط شرکت برقگیر پایا در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت توزیع نیرو نوین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *