محصولات پارس مفصل؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

محصولات پارس مفصل

آیا تاکنون از محصولات پارس مفصل خریداری کرده‌اید؟ به نظر شما تجهیزات عرضه شده توسط این شرکت کارایی مناسبی دارند؟ شرکت پارس مفصل آسیا یکی از فعالان در زمینه تولید انواع سرکابل و مفصل موردنیاز صنایع بوده که در این راهنما قصد داریم به بررسی کارایی محصولات آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

نگاهی بر محصولات پارس مفصل و مصارف آن‌ها

محصولات پارس مفصل

شرکت پارس مفصل آسیا در حوزه تولید انواع سرکابل و مفصل، مفصل تبدیلی و انشعابی برای انواع مختلف کابل‌های خاص اعم از زیر دریایی، کابل‌های بدون هالوژن، کابل‌های لاستیکی برای تونل‌ها و کابل‌های کنترلی فعالیت می‌کند. در ادامه نگاهی مختصر و در عین حال جامع بر محصولات پارس مفصل خواهیم داشت:

تکنولوژی محصولات قابل انقباض حرارتی یا روکش حرارتی

مواد پلاستیکی حرارتی تشکیل شده از مولکول‌های بسیار بلند و نازک به همراه چینش تصادفی بوده که مقاومت در برابر فشار کششی آن‌ها به فاصله میان مولکول‌ها و ماهیت بلوری ساختار مولکولی وابسته است. هنگامی که این مواد در معرض حرارت قرار می‌گیرند، بلورها از بین خواهند رفت و متعاقباً این دسته از مولکول‌ها قادر هستند که به سهولت روی هم دیگر لیز خورده و در نهایت ماده به جریان بیفتد.

علاوه بر این، در شرایط حرارتی، ماده مذکور به هر شکلی که لازم باشد تغییر پیدا خواهد کرد. بعد از آن و در زمانی که ماده در حال خنک شدن است، بلورها دچار تغییرات بنیادین شده و مقاومت آن‌ها برای حفظ شکل پلاستیکی دو چندان خواهد شد. این فناوری در ساخت روکش حرارتی به عنوان یکی از محصولات پارس مفصل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سرکابل حرارتی شرکت پارس مفصل آسیا

محصولات پارس مفصل

در طی دهه ۱۹۶۰ مجموعه‌ای از پلیمرهای نوین برای استفاده در ولتاژهای متوسط و قوی تهیه شدند. مواد حاصل از این جریان مقاومتی بسیار بالا در مقابل تنش‌های مداوم الکتریکی از خود نشان داده و در عین حال می‌توانند به سرعت منقبض شده و به شکل کابل مربوطه در بیایند و موجب آب‌بندی شدنِ آن شوند.

اتصالات حرارتی نوعی سیستم جامع و فراگیر برای سرکابل‌ها در فضاهای داخلی و هوایی، برای انواع مختلف کابل‌ها نظیر کابل‌های خشک، پلاستیکی، کاغذی، کابل‌های سه کر، تک کر، کابل‌هایی با سطح مقطع گرد، مثلثی و یا انواع مختلف شبکه‌ها به وجود آوردند. در ادامه با قطعاتی که عمدتاً مربوط به یک سرکابل ولتاژ متوسط ارائه شده توسط شرکت نامبرده بوده به همراه کاربرد آن آشنا خواهیم شد:

نوار آب‌بندی

این مدل از محصولات پارس مفصل از طریق استفاده از چسب‌های گرم مخصوص و مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف تولید می‌شود. زمانی که روکش توسط متصدی نصب در معرض حرارتی قرار می‌گیرد، عمل جمع‌شدگی به وجود آمده که باعث ایجاد گرما در محل و روان شدن چسب می‌شود؛ در نتیجه عمل نفوذ در منافذ و آب‌بندی به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. اگر کابل از نوع سه کر باشد، یک سه نظام قابل انقباض حرارتی برای آب‌بندی بیش‌تر بر روی کرها و بدنه کابل نصب می‌شود؛ این کار موجب ایجاد سطحی آب‌بند و مقام در مقابل رطوبت بر روی کرها و غلاف کابل خواهد شد.

روکش استرس کنترل

بخش بعدی در سرکابل، روکش استرس کنترل بوده که برای کاهش فضای بین اتصالات و افزایش طول عمر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که این روکش مخصوص بوده و با استفاده از مقاومت غیر خطی تحت کنترل و کاملاً منطبق بر تکنولوژي نیمه رسانای سرامیک یا اکسید روی تهیه می‌شود.

روکش مذکور در قسمت داخلی این مدل از محصولات پارس مفصل به کار گرفته می‌شود. قابل ذکر است که روکش استرس کنترل با اعمال حرارت، نرم و انعطاف‌پذیر شده و پس از جمع شدن کامل، بخشی از گرافیت و سطح عایق را پوشش داده و موجب عدم پراکندگی الکترون و ایجاد یک میدان الکتریکی یکنواخت می‌شود.

روکش عایق غیر تخریبی

قسمت سوم از سرکابل، روکش عایق غیر تخریبی است که در برابر اشعه فرابنفش و خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. قابل ذکر است که این بخش از سرکابل در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد آن استاندارد بوده و به همین دلیل می‌توان از آن در محیط‌های باران‌زا، صحرایی، سردسیر و آلودگی‌هایی صنعتی به خاطری آسوده بهره برد. ناگفته نماند که محصولات پارس مفصل تحت شرایط شدید عملیاتی کاملاً مقاومت خود را حفظ کرده و دچار مشکل نمی‌شوند و پایایی بسیار فوق‌العاده‌ای در برابر عوامل جوی دارند.

نوار زرد رنگ استرس کنترل

نوار نیمه رسانای زرد رنگ به آسانی و به صورت نوار چسب در سر گرافیت کابل به کار گرفته می‌شود. شایان ذکر است که ماده مذکور تضمین می‌کند که فارغ از نوع گرافیت و یا شیوه برداشت، هیچ‌گونه هوایی سبب تخلیه در محدوده‌هایی با تنش زیاد در سر گرافیت کابل مورد نظر نخواهد شد.

کیت ارت

برای ممانعت از هرگونه خوردگی ناشی از نفوذ رطوبت، سیم‌های اتصال زمین در دل ماستیک آب‌بندی قرار داده شده و برای کابل‌های مجهز به شبکه نواری یا غلاف فلزی، سیستم‌های ارتینگ درون کیت ارائه می‌شود.

بشقابک

برای افزایش فاصله خزشی و ممانعت از به وجود آمدن خط هادی مابین کابلشو و سیم‌های ارت، از یک بشقابک که دارای ویژگی‌های عایقی و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش بوده و شبیه به روکش عایق سرکابل است، بهره‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که تعداد بشقابک با در نظر گرفتن ولتاژ کابل و محل به کارگیری متغیر خواهد بود.

انواع محصولات پارس مفصل

محصولات پارس مفصل

اکنون که کمی بیش‌تر با ساختار سرکابل‌های عرضه شده توسط این شرکت آشنا شدیم، در ادامه به طور مختصر به شما خواهیم گفت که چه تجهیزاتی را می‌توان از این برند تهیه کرد:

  • سرکابل و مفصل فشار ضعیف حرارتی
  • سرکابل حرارتی فشار متوسط
  • مفصل حرارتی فشار متوسط
  • سرکبل و مفصل حرارتی فشار قوی
  • سرکابل پلاگین سیلیکونی فشار متوسط
  • انواع روکش و نوار و تجهیزات نصب

نگاهی مختصر بر سرکابل پلاگین سیلیکونی فشار متوسط

سرکابل‌های پلاگین برای ترانس‌ها و پست‌های کمپکت طراحی شده‌اند و موجب اتصال کابل‌های زمینی و خودنگهدار به بوشینگ مربوطه تابلو، ترانس و… می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوتی که این دسته از سرکابل‌ها با سرکابل‌های حرارتی داشته در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • سرکابل‌های معمولی به کمک پیچ و مهره به محل مورد نظر متصل می‌شوند و این امر به واسطه کابلشو یا کلمپ صورت می‌گیرد. در سرکابل‌های پلاگین بوشینگ به صورت نرگی و مادگی به هم دیگر متصل خواهد شد؛ چرا که تطابق داشتن سرکابل با بوشینگ قسمت اتصال بسیار اهمیت دارد و این موضوع موجب کوچک شدن سرکابل و کاهش کابل مصرفی خواهد شد.
  • سرکابل‌های معمولی مثل کابل لخت عمل کرده و در زمان برق‌دار شدن بایستی حریم مربوط به آن‌ها حفظ گردد، در حالی که در سرکابل‌های پلاگین نیازی به حریم نبوده و همین موضوع موجب کاهش فضای اشغالی خواهد شد.
  • تشخیص محل استفاده از هر دسته از محصولات پارس مفصل بسته به محل اتصال آن‌ها صورت می‌گیرد. چنان‌چه در محل اتصال سرکابل بوشینگ باشد، سرکابل پلاگین و اگر مهره و پیچ باشد از سرکابل معمولی بهره‌گیری می‌شود.

سخن پایانی

در این راهنما نگاهی بر محصولات پارس مفصل و ساختار آن‌ها داشتیم. شرکت پارس مفصل آسیا به صور تخصصی در زمینه تولید تجهیزات فشار ضعیف، متوسط و بالا و به طور خاص در حوزه تولید سرکابل‌های حرارتی و پلاگین فعالیت می‌کند. آیا تجربه خرید از تجهیزات عرضه شده توسط این برند را دارید؟ به نظر شما سرکابل‌های معمولی گزینه بهتری هستند یا سرکابل‌های پلاگین؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سرکابل‌های عرضه شده توسط برند پارس مفصل با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *