نصب سرکابل سرد؛ نگاهی بر چیستی سرکابل و ویژگی‌های نصب آن

سرکابل سرد

آیا می‌دانید سرکابل سرد چیست و به چه صورتی نصب می‌شود؟ سرکابل‌ها جزو پیشرفته‌ترین اتصالات کابل قدرت محسوب می‌شوند که نقش بسیار مهمی را در سیستم توزیع برق ایفا می‌کنند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نصب سرکابل سرد و مهم‌ترین موارد پیرامون آن است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره نصب سرکابل سرد بدانید!

سرکابل سرد

سرکابل سرد چیست؟

کابل‌ها مهم‌ترین جزء در سیستم‌های توزیع برق به حساب می‌آیند و بدون نصب و استفاده از بهترینِ آن‌ها، فرایند برق‌رسانی با مشکلات مختلفی مواجه شده و عملاً غیرممکن خواهد شد. برای اتصالات کابل‌ها از یراق آلات و ابزار مختلفی مثل سرکابل سرد استفاده می‌شود که این یراق آلات یکسری ویژگی‌های خاص دارند.

می‌توان گفت که سرکابل سرد نمونه‌ای از تکنولوژی‌های نوین در صنعت اتصالات کابل بوده که ویژگی اصلی‌ آن، یکپارچه بودن است؛ به این معنا که بدنة سرکابل سرد، استرس کنترل و بشقابک‌ها روی یک فنر در نظر گرفته شده و برای نصب سرکابل سرد تنها کافی است که بعد از آماده کردن کابل، سرکابل را در محل مورد نظر خود قرار داده و بعد فنر آن را بکشید.

سرکابل‌های سرد از جمله انواع اتصالات کابل‌های قدرت بوده که برای نصب نیازی به حرارت ندارند و دارای بدنه‌ای ضد ترک هستند. بهره‌گیری از سرکابل‌های سرد می‌تواند امتیازات مختلفی را برای سیستم برق‌رسانی داشته باشد، اما سوال این‌جاست که این امتیازات چه هستند؟

مزایای نصب سرکابل سرد و استفاده از آن

همان‌طور که گفته شد، نصب سرکابل سرد می‌تواند یکسری امتیازات را به سیستم توزیع شما اضافه نماید، در ادامه با این امتیازات آشنا خواهیم شد:

  • سرکابل‌های مذکور در اتصالات کابل قدرت به علت داشتن ساختاری ساده، در مدت زمان بسیار کوتاه به راحتی نصب خواهند شد؛
  • از آن جایی که سرکابل‌های سرد بر اساس استانداردهای IEC60502، IEC60502-1، IEC60502-2، IEC60502-4 تولید شده، دارای وزن بسیار سبک و مطلوبی هستند؛
  • از دیگر امتیازاتی که در اثر نصب این یراق آلات در سیستم توزیع برق عایدتان می‌شود، می‌توان به امکان پوشش‌دهی چندین سایز سرکابل و مفصل با یک بدنه اشاره داشت؛
  • معمولاً جنس بدنه سرکابل‌های سرد از سیلیکون ضد ترک است که در مقابل اشعه فرابنفش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و دچار ترک و شکستگی نمی‌شود؛
  • همان‌طور که گفته شد، در ساختار این یراق آلات از سیلیکون استفاده شده و سیلیکون نرمی و خاصیت ارتجاعی دارد؛ به همین خاطر سرکابل‌های سرد نسبت به هر نوع مادة عایق دیگری می‌توانند به بهترین شکل ممکن به سطوح ناهموار بچسبند و فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های بر روی سطح را نیز پوشش دهند؛
  • از دیگر مزیت‌های استفاده از این سرکابل‌ها می‌توان به ایجاد گپ و جلوگیری از تخلیه جزئی اشاره داشت؛
  • سیلیکون علاوه بر خصوصیاتی که در قسمت فوق به آن اشاره کردیم، دارای خاصیت هیدروفوبیک نیز است. همچنین، به دلیل صاف بودن سطح آن آلودگی‌های محیطی در اثر وزش باد و باراش باران به سهولت قابل تمیز کردن خواهند بود؛
  • خاصیت عایقی سیلیکون بسیار بالا است و به همین خاطر طول سرکابل سرد کاهش پیدا کرده و این مزیت باعث می‌شود که بتوانیم از آن در اماکنی که با کمبود فضا برای نصب روبه‌رو هستیم، به راحتی استفاده نماییم.

کاربرد و نصب سرکابل سرد

با نصب سرکابل سرد می‌توان از آن برای اتصال کابل‌های زمینی و خودنگهدار به تجهیزات موجود در شبکه مثل ترانسفورماتور، شینه، کلیدها و مواردی از این دسته استفاده کرد. ناگفته نماند که این مدل از سرکابل‌ها برای این که نصب بشوند به هیچ‌گونه حرارتی نیاز ندارند و تمامی بخش‌های آن‌ها نظیر تیوب استرس کنترل، بدنه سرکابل و بشقابک‌ها به شکل یکپارچه طراحی شده و می‌توان آن‌ها را به شکل همزمان نصب نمود. در واقع، سرکابل‌های سرد جایگزین مطلوبی برای سرکابل‌های حرارتی به حساب آمده و توانسته‌اند بسیاری از مشکلاتی که سرکابل‌های حرارتی پیش از این داشتند را به خوبی رفع کنند.

شایان ذکر است که سرکابل‌های سرد در اکثر کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقایسه با سرکابل‌های حرارتی برتری‌هایی دارند. به عنوان مثال، سرکابل‌های سرد نسبت به سرکابل‌های حرارتی به دلیل بهره‌گیری از سیلیکون دارای دوام بالایی بوده و امکان استفاده از آن‌ها در مناطق آلوده نیز فراهم است.

نگاهی بر خصوصیات سرکابل‌های سرد

سرکابل سرد

یکسری نکات و ویژگی‌ها در رابطه با سرکابل‌های سرد وجود داشته که بهتر است پیش از اقدام به نصب این یراق آلات در شبکه توزیع، آن‌ها را بدانید تا بتوانید متناسب با نیاز پروژة خود بهترین گزینه را نصب کنید. در ادامه با این خصوصیات و ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد:

نصب ساده بدون نیاز به مشعل

همان‌طور که گفته شد، نصب سرکابل سرد به حرارت نیازی ندارد. در واقع، در ساختار این یراق آلات شاهد فنرهای مارپیچی هستیم که نصب این محصول را بسیار ساده‌ کرده‌اند؛ به گونه‌ای که بروز احتمال خطا در فرایند نصب این محصولات تقریباً صفر بوده و مدت زمان مورد نیاز برای نصب نیز بسیار کم است.

سرکابل قابل اعتماد و راه‌حلی فشرده

می‌توان گفت که سرکابل‌های سرد یک نوع راه حل فشرده و قابل اعتماد در اتصالات کابل قدرت محسوب می‌شوند؛ چرا که دارای ساختاری یکپارچه بوده و همچنین اجزای کم‌تری در مقایسه با سایر سرکابل‌ها دارند.

بهره‌مندی از سیلیکون

نصب سرکابل سرد می‌تواند موجب تضمینِ دوام اتصالات شود؛ چرا که در ساختار این سرکابل‌ها از سیلیکون استفاده شده است. از آن جایی که سیلیکون دارای خواص الکتریکال و مکانیکال بوده، برای شرایط آب و هوایی سخت نظیر باران، برف، سرما و همچنین اشعه فرابنفش، گرد و غبار، کلیه آلودگی‌های شیمیایی و نمکی و غیره گزینه‌ای مطلوب به حساب می‌آید. علاوه بر این، سیلیکون به شکل کامل بر روی کابل قرار می‌گیرد و می‌تواند به صورت مداوم به کابل اعمال فشار کند، اما در عین حال قادر است انعطاف‌پذیری خود را در طول زمان به طور کامل حفظ کرده و هیچ‌گونه گپ هوایی در زیر بدنه سرکابل باقی نخواهد ماند.

نه به شست‌وشوی دوره‌ای!

ویژگی بعدی که پس از نصب سرکابل سرد عایدتان می‌شود، عدم نیاز به شست‌وشوی دوره‌ای است. در واقع، سیلیکون دارای خاصیت آبگریزی بوده و به همین علت از ایجاد مسیرهای پیوسته آب بر روی بدنه سرکابل در حین بارندگی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

خاصیت ارتجاعی سیلیکون

اگر تا این بخش از راهنما همراه ما بوده باشید، اکنون می‌دانید که سیلیکون دارای خاصیت ارتجاعی است و به همین علت موجب انقباض و انبساط کابل و سرکابل به طور همزمان شده و همچنین از آب‌بندی سرکابل در طول دوره بهره‌برداری محافظت می‌کند. در حالی که اگر از سرکابل حرارتی استفاده کنید، چنانچه کابل به دلیل کاهش دما دچار انقباض شده یا به دلیل بازگشت به دمای اولیه یا کاهش آن به طور کامل منقبض نشود، یک فضای خالی مابین کابل و سرکابل ایجاد خواهد شد که این فضا می‌تواند احتمال خرابی کابل را افزایش دهد و در نهایت در طولانی مدت سبب ایجاد شکاف و ترک در هیت شرینک شود.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی موارد مرتبط با نصب سرکابل حرارتی و مزیت‌هایی که در اثر نصب این یراق آلات در شبکه توزیع عایدتان می‌شود صحبت کردیم و دانستیم که سرکابل‌های سرد برای نصب نیازی به حرارت نداشته و می‌توانند جایگزین خوبی برای سرکابل‌های حرارتی به حساب بیایند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سرکابل‌های سرد دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سرکابل سرد و حرارتی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کابران گرامی وب سایت توزیع نیرو نوین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *