محصولات برقگیر پارس؛ معرفی، ویژگی و  کاربرد

آیا می‌دانید شرکت برقگیر پارس چه محصولاتی به بازار عرضه می‌کند؟ به نظر شما کیفیت محصولات برقگیر پارس بالا است؟ در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی محصولات عرضه شده توسط برقگیر پارس است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون تجهیزات عرضه شده توسط شرکت نامبرده در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره محصولات برقگیر پارس بدانید!

محصولات برقگیر پارس

شرکت برقگیر پارس یکی از شرکت‌های فعال در صنعت برق بوده که فعالیت تخصصی خود را برای نخستین بار از سال ۱۳۷۱ در حوزه طراحی و تولید برقگیرهای خطوط توزیع تحت لیسانس شرکت ABB سوئیس آغاز کرد. شرکت مذکور در سال ۱۳۷۶ به طور تخصصی در حوزه تولید برقگیرهای خطوط توزیع خود شروع به کار کرد. در ادامه، این شرکت در سال ۱۳۷۸ در زمینه تولید برقگیرهای فشار قوی با همکاری فنی شرکت زیمنس آلمان مشغول به کار شد و امروزه برقگیرهای عرضه شده توسط این کمپانی در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد، محصولات این شرکت شامل انواع برقگیرهای ۳۰۰ ولت الی ۴۰۰ کیلو ولت بوده که نسل جدیدی از برقگیرهای پلیمری تزریق مستقیم و برقگیرهای SPD فشار ضعیف را نیز با تکیه بر دانش فنی خود به بازار عرضه می‌کند؛ لذا در ادامه برای آشنایی بهتر با ساز و کار محصولات عرضه شده توسط این شرکت به بررسی برقگیرها و موارد کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت:

محصولات برقگیر پارس؛ نگاهی بر ساختار داخلی برقگیرها

برقگیر یا سرج استر از جمله محصولات برقگیر پارس بوده که یکی از بهترین و اساسی‌ترین تجهیزات حفاظتی ترانسفورماتور برای محافظت از آن در برابر اضافه ولتاژ یا ولتاژهای ضربه‌ای ناشی از جرقه، صاعقه، ولتاژگذاری سوئیچینگ یا کلیدزنی در اثر قطع و وصل دژنگتورها، تخلیه اضافه ولتاژهای موجی در هادی‌های خطوط و پست‌های فشار قوی و همچنین سایر خطاهای برقی هم‌چون خطای زمین محسوب می‌شود.

این محصول شامل تعدادی قرص از جنس اکسید فلزی در بدنه پرسلانی یا چینی و یا پلیمری هم‌چون سیلیکون بوده که تعداد قرص‌های مذکور به میزان ولتاژ بستگی دارد. بهره‌گیری از این محصول موجب افزایش توان انتقالی در خطوط دو مداره خواهد شد؛ چرا که در حالت عادی نیمی از ظرفیت انتقال یک مدار استفاده شده تا در زمان بروز خطا در مدار، امکان انتقال توان خط قطع شده از مدار دیگر فراهم شود. از این رو، با نصب برقگیر می‌توان درصد خطای خط را پایین آورد و به تبع انتقالی‌ مدارها را نیز افزایش داد.

ساختمان سرج استر یا بخش‌های اصلی محصولات برقگیر پارس شامل محفظه استوانه‌ای، بخش فعال‌ شونده یا مقاومت غیرخطی شامل قرص‌های اکسید روی، فاصله هوایی سری برای عبور جریان صاعقه و فشار شکن است که در ادامه با آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

محفظه برقگیر

محفظه تعبیه شده برای برقگیر معمولاً از جنس پلیمر یا چینی دو لایه بوده و جنس لایه درونی از FRP و لایه بیرونی از لاستیک اتیلن پروپیلن است. قابل ذکر بوده که پلیمرها به دلیل وزن سبک‌تر و بزرگ کردن فاصله خزشی الی ۱٫۵ برابر در مقایسه با پرسلین ارجحیت دارند. ناگفته نماند که عمر مفید محفظه‌های مذکور مابین ۲۰ الی ۳۰ سال برآورد می‌شود.

مقاومت‌های غیرخطی

بخش بعدی مقاومت غیر خطی بوده که قرص‌های اکسید روی دارای بهترین مقاومت غیرخطی هستند. وظیفه اصلی این قرص‌ها جذب و انتقال انرژی گذرا به زمین بوده و با در نظر گرفتن جریان نامی و جریان تخلیه و انرژی قابل تحمل قرص می‌توان قطر و ابعاد آن را مشخص کرد.

فاصله هوایی سری

فاصله هوایی مذکور به صورت سری با محفظه برقگیر قرار گرفته و در صورت بروز اضافه ولتاژ گذرا، دچار شکست الکتریکی شده و در نهایت جریان صاعقه را عبور خواهد داد.

فشارشکن

هرگونه آسیب‌رسی به قرص‌های اکسید روی باعث افزایش فشار درونی محفظه و در نهایت انفجار آن خواهد شد. برای پیش‌گیری از این اتفاق، سوراخ‌هایی در محفظه‌های پلیمری تعبیه شده که با استفاده از اتیلن پروپیلن پُر می‌شوند. فشارشکن‌ها در اثر افزایش فشار درونی باز شده و در نهایت قوس الکتریکی به بیرون از محفظه برقگیر انتقال پیدا خواهد کرد.

نحوه کارکرد محصولات برقگیر پارس

محصولات برقگیر پارس

برقگیرهای ارائه شده توسط شرکت برقگیر پارس در شرایط عادی و در برابر ولتاژهای معمولی یک مقاومت چند صد مگا اهمی در حد عایق الکتریکی و در برابر ولتاژهای ضربه‌ای چند مگا اهمی صاعقه و کلیدزنی، مقاومتِ حدوداً نزدیک به صفر از خود نشان خواهند داد و در نهایت انرژی موج اضافه ولتاژ را از طریق اتصال کوتاه به زمین تخلیه خواهند کرد. این روند باعث می‌شود که ولتاژهای ضربه‌ای به ترانسفورماتور ضربه‌ای وارد نکنند.

بلافاصله بعد از برقراری جریان موجی در حد چند میکروثانیه و کاهش دامنه ولتاژ یا یک مقدار مشخص بر حسب سطح حفاظتی برقگیر، مسیر جریان تخلیه در این تجهیز قطع شده و از برقراری جریان و تبدیل آن به جریان اتصالی فرکانس قدرت ممانعت خواهد شد.

نحوه دیگری از عملکرد محصولات برقگیر پارس به این شکل بوده که در دو طرف مکان مورد نظر از چند سیم هوایی به که واسطه دکل‌هایی به هم دیگر متصل شده و از همان طریق به زمین اتصال پیدا کرده‌اند، استفاده می‌شود. سیستم مذکور تحت عنوان ترمینال سیم هوایی شناخته شده و بایستی مهارکننده صاعقه بر روی دکل قرار گرفته و از چند هادی میانی که فاصله آن تا اجسام فلزی ۲ متر بوده استفاده کرد.

نوع دیگری از صاعقه‌گیرها وجود دارند که انرژی را به واسطه یک مکانیسم داخلی از اطراف دریافت کرده و به همین خاطر به آن‌ها «خودکفا» گفته می‌شود. این دسته از برقگیرها در انواع اتمی، بادی، برقی، خازنی و… تولید شده و با این حال به علت مشکلات مختلفی که در مدل‌های خورشیدی، بادی و اتمی وجود داشته عمدتاً از نوع خازنی آن بهره‌گیری می‌شود. در مدل خازنی، انرژی موردنیاز به صورت طبیعی از میدان الکتریکی اتمسفر دریافت خواهد شد. از آن‌جایی که محصول مذکور وابسته به شرایط جوی بوده می‌تواند بهترین عملکرد خود را در مناطق صاعقه‌خیز نشان دهد.

ویژگی‌های محصولات برقگیر پارس

  • برقگیرهای ارائه شده توسط این شرکت از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند و پیش از فعال شدن کلیدهای فشار قوی، جریان را قطع خواهند کرد.
  • در شرایط عدم کارکرد صحیح موجب بازبست مدار نخواهند شد.
  • این محصولات در صورت عبور جریان بیش از مقدار نامی و پیش‌بینی شده دچار انفجار نخواهند شد.
  • برقگیرهای عرضه شده توسط شرکت برقگیر پارس از لحاظ فیزیکی سبک وزن و کوچک هستند.
  • این محصولات از نظر مکانیکی شرایط مناسبی دارند.
  • در صورت اختلال در عملکرد این محصول بهتر است که در نظر الکتریکی رابطه‌ای بین خط و برج برقرار نشود؛ به همین خاطر بایستی تدبیری در این رابطه در برقگیر بدون فاصله هوایی اندیشیده شود.
  • مقاوم در برابر رطوبت و آلودگی
  • عدم تخلیه جزئی داخل محفظه برقگیر
  • طراحی استاندارد و وجود تعداد قرص‌های مناسب
  • کیفیت بالای مواد تشکیل‌دهنده، درصد ترکیب سازگار، دانه‌بندی و ابعاد ذرات قرص‌ها به صورت استاندارد

سخن پایانی

برقگیر یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای حفاظت از ترانسفورماتور و تجهیزات شبکه بوده که توسط شرکت برقگیر پارس در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شود. درجه کیفی محصولات برقگیر پارس بسیار بالاست؛ چرا که در فرآیند تولید این محصولات از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌شود. ناگفته نماند که شرکت برقگیر پارس این محصولات را از ۳۰۰ ولت الی ۴۰۰ کیلو ولت به بازار عرضه می‌کند. آیا تجربه خرید و بهره‌برداری از محصولات برقگیر پارس را در پروژه‌های خود دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون برقگیرهای این شرکت با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *