چراغ خیابانی ال ای دی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

چراغ خیابانی ال ای دی

آیا می‌دانید چراغ خیابانی ال ای دی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟‌ چراغ‌های خیابانی از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین چراغ‌هایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان یک منبع نوری در آزادراه‌ها، خیابان‌ها، بلوارها، میدان‌های شهر و مواردی از این دسته بهره ببریم. چراغ‌های مذکور در طرح‌های مختلفی قابل عرضه بوده که ما در این راهنما قصد داریم به بررسی نکاتی پیرامون منابع نوری مذکور بپردازیم.

هر آنچه که باید در مورد چراغ خیابانی ال ای دی بدانید!

چراغ خیابانی ال ای دی

چراغ خیابانی ال ای دی نمونه‌ای از بهترین تولیدات بشر بوده که با استفاده از آن می‌توانیم خیابان‌ها و مسیرهای مختلف را در زمان نیاز روشن کنیم. تأمین روشنایی خیابان‌ها مزایای بسیار زیادی دارد که به لطف چراغ‌های خیابانی عاید مردم شهر می‌شود. این چراغ‌ها بر اساس جنس، کاربرد، نوع تکنولوژی و توانی که داشته به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

چراغ‌های خیابانی که از تکنولوژی ال ای دی بهره می‌برند، جایگزین بسیار مناسبی برای چراغ‌های پرمصرف قدیمی به حساب می‌آیند. جالب است بدانید در اماکنی که دسترسی به برق وجود نداشته باشد، امکان استفاده از چراغ خیابانی سولار یا خورشیدی فراهم خواهد بود.

تأمین نور در خیابان‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که روشنایی موجب افزایش امنیت، زیباسازی شهر و همچنین تردد راحت‌تر خواهد شد.

اجزای تشکیل‌دهنده چراغ خیابانی ال ای دی

به منظور آشنایی بیش‌تر و بهتر با چراغ‌های خیابانی، در این بخش از راهنما قصد داریم به بررسی اجزای مختلف این چراغ بپردازیم:

بدنة چراغ

به طور معمول بدنة چراغ خیابانی ال ای دی با استفاده از آلومینیوم و فلز مستحکم که خاصیت ضد زنگ داشته تولید می‌شود. منابع نوری و تجهیزات مربوط به آن در یک محفظه قرار گرفته و بر روی این محفظه رفلکتور یا شیشه قرار داده می‌شود؛ شیشه یا رفلکتور موجب انعکاس نور خواهد شد. قابل ذکر است که حباب و شیشة چراغ‌های خیابانی بایستی دارای جنس مستحکمی باشد تا در اثر افزایش یا کاهش دما دچار شکستگی نشده و از ورود حشرات و گرد و غبار نیز جلوگیری شود.

لوازم الکتریکی

جزء بعدی در چراغ خیابانی ال ای دی، لوازم الکتریکی بوده که شامل مواردی نظیر خازن، مدار و… می‌شود. به مجموع این تجهیزات لوازم الکتریکی گفته شده که به راه‌اندازی چراغ کمک شایانی خواهند کرد. هیت سینک اصلی‌ترین بخش در لوازم الکتریکی چراغ‌های خیابانی بوده که موظف است دستگاه را خنک کند. وسایل مذکور دارای شیارهایی هستند که به واسطه آن‌ها هوای گرم به بیرون از محفظه چراغ انتقال داده شده و در نهایت از افزایش دما و آسیب دیدن منبع نوری جلوگیری خواهد شد.

لوازم اپتیکی

جزء سوم از لوازم مرتبط با چراغ خیابانی ال ای دی، لوازم اپتیکی است. در حالت کلی لوازم اپتیکی در این چراغ‌ها می‌تواند شامل مواردی نظیر ال ای دی، اس ام دی، سی او بی، رشته‌ای، گازی و مواردی از این دسته شود.

انواع چراغ خیابانی

اکنون که می‌دانیم چراغ خیابانی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است، در این بخش از راهنما می‌خواهیم مروری بر انواع چراغ‌های خیابانی داشته باشیم:

انواع چراغ‌های خیابانی از لحاظ تکنولوژی منبع نوری

در گذشته از چراغ‌های خیابانی استفاده می‌شد که عمدتاً از نوع لاک‌پشتی بوده و در آن‌ها لامپ‌های رشته‌ای یا گازی وجود داشت. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی عمدتاً از چراغ خیابانی ال ای دی استفاده می‌شود. این مدل از چراغ‌ها که مجهز به لامپ ال ای دی بوده مصرف انرژی پایینی داشته و در عین حال طول عمر آن‌ها زیاد است. افزون بر این، نوری که به واسطه این چراغ‌ها تولید می‌شود کاملاً سالم بوده و موجب اذیت شدن چشم عابرین و رانندگان نخواهد شد.

انواع چراغ خیابانی از لحاظ شکل ظاهری

چراغ‌های مذکور مجهز به یک بدنه و پایه هستند که طول پایة این چراغ‌ها بر اساس فضای خیابان، محل نصب چراغ و ارتفاع ساختمان‌های اطراف تعیین خواهد شد. ناگفته نماند که برخی از چراغ‌های ال ای دی یک طرفه بوده و برخی دیگر از نوع دو طرفه هستند و به کمک براکت به یکدیگر متصل می‌شوند. توصیه می‌شود قبل از خرید چراغ خیابانی ال ای دی میزان نور را مورد نیاز را بررسی کرده و همچنین فضای خیابان را بسنجید تا بتوانید مناسب‌ترین چراغ را در آن نصب کنید.

انواع چراغ خیابانی از لحاظ درجه حفاظت

درجه حفاظت چراغ‌های خیابانی یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی بوده که بایستی در نظر داشته باشید. از آن جایی که این دسته از چراغ‌ها همواره در معرض محیط‌های خارجی، اشعه خورشید، مواد شیمیایی، گرد و غبار، رطوبت، سرما، گرما، حشرات و مواردی از این دسته قرار دارند، بایستی که درجه حفاظت آن‌ها بالا باشد. به عنوان مثال، اگر قرار است که از چراغ خیابانی ال ای دی در محیطی استفاده کنید که میزان رطوبت و گرما در آن زیاد بوده، پیشنهاد می‌شود به سراغ چراغی بروید که درجه حفاظت بالایی داشته باشد.

مزایای استفاده از چراغ‌های خیابانی

چراغ خیابانی ال ای دی

همان‌طور که گفته شد، استفاده از چراغ‌های خیابانی مزیت‌های مختلفی را در پی دارد که در ادامه قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم:

  • این چراغ‌ها موجب تأمین روشنایی معابر و خیابان‌ها خواهند شد؛
  • از آن جایی که این چراغ‌ها موجب روشنایی خیابان‌ها می‌شوند، به تبع روی امنیت نیز تأثیر مثبتی خواهند داشت؛
  • چراغ‌های خیابانی طول عمر بالایی داشته و تعمیر آن‌ها نیز بسیار ساده است؛
  • این دسته از چراغ‌ها به گونه‎‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها موجب افزایش تمرکز رانندگان و همچنین توجه عابران حواهد شد؛
  • از آن جایی که در ساختار این چراغ‌ها از فناوری ال ای دی استفاده شده، بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف برق نیز بشود؛
  • محصولات نوری مذکور زاویه پخش نور متنوعی داشته و می‌توانید بر اساس نیاز خود از آن‌ها بهره ببرید.

کاربرد چراغ خیابانی ال ای دی

طیف کاربرد این مدل از چراغ‌ها بسیار وسیع است. می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد این تجهیزات روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌های شهری است. از دیگر مصارفی که چراغ‌های خیابانی ال ای دی داشته می‌توانیم به روشنایی آزادراه‌ها و اتوبان‌های بین‌شهری اشاره داشته باشیم. همچنین، چراغ‌های مذکور سبب ارتقای سطح امنیت نیز می‌شوند. علاوه بر مواردی که گفته شد، این چراغ‌ها برای روشنایی پارک، فضاهای سبز، میدان‌ها و معابر گوناگون نیز به کار گرفته می‌شوند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که چراغ‌های خیابانی جایگاه بسیار ویژه‌ای در طراحی و زیباسازی شهرها داشته و در راستای روشن کردن معابر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معایب چراغ خیابانی

علاوه بر تمام مزیت‌هایی که برای این محصول برشمردیم، چراغ‌های خیابانی عیب‌های مختلفی نیز دارند. برخی از پنل‌های چراغ‌های خیابانی دارای منحنی پخش نور خوب و مناسبی نیستند؛ به عنوان مثال اکثر شدت نور آن‌ها سبب روشن شدن خیابان‌ها شده و قادر به روشن کردن پیاده‌روها نیستند. همین ویژگی می‌تواند یک ایراد برای چراغ‌های خیابانی باشد که می‌توان در زمان خرید به منحنی پخش نور دقت داشت و در نهایت گزینه مناسبی را خریداری نمود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن این که با چراغ خیابانی ال ای دی آشنا شدیم، به بررسی انواع، مزایا، معایب و کاربردهای چراغ‌های خیابانی نیز پرداختیم و دانستیم که اگر در ساختار این چراغ‌ها از تکنولوژي ال ای دی استفاده شده باشد، منبع نوری مورد نظر می‌تواند با هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تری موجب تأمین روشنایی معابر شود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با چراغ‌های خیابانی ال ای دی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با چراغ‌های ال ای دی خیابانی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *