یراق آلات کابل خودنگهدار؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

یراق آلات کابل خودنگهدار

آیا می‌دانید کابل خودنگهدار چیست و چه یراق آلاتی دارد؟ با کاربرد کابل‌های خودنگهدار آشنا هستید؟ کابل‌های خودنگهدار از جمله کابل‌هایی هستند که در خطوط توزیع و انتقال برق هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این که بتوان از این دسته کابل‌ها در شبکه‌های توزیع برق استفاده کرد، به یراق آلات کابل خودنگهدار نیاز خواهیم داشت؛ لذا در این راهنما قصد داریم به بررسی این تجهیزات بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره یراق آلات کابل خودنگهدار بدانید!

یراق آلات کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی یراق آلات کابل خودنگهدار بپردازیم، در ابتدا بایستی که بر بررسی چیستی کابل خودنگهدار نگاهی داشته باشیم. منظور از کابل خودنگهدار در حقیقت نوعی کابل بوده که دارای روکش و عایق کراسلینک شده بوده و هادی استفاده شده در ساختار آن معمولاً آلومینیومی است. از این نوع کابل‌ها برای توزیع و انتقال برق در خطوط هوایی روی پایه‌های توزیع برق و دکل‌ها به همراه یک نگهدارنده بهره می‌برند. قابل ذکر بوده که در کابل‌های خودنگهدار نوعی سیم نگه دارنده وجود داشته که به عنوان سیم نول عمل می‌کند. کابل‌های خودنگهدار روشنایی معابر نیز معمولاً در کنار فاز و نول به کابل پیچیده می‌شوند.

قدمت استفاده از این کابل‌ها به اواسط قرن بیستم در فرانسه برمی‌گردد. استفاده از چنین کابل‌هایی در کشور ما سابقه چندانی نداشته و در سال‌های اخیر به دلیل ویژگی‌های ساختاری که کابل‌های خودنگهدار از خود نشان داده در شبکه‌های توزیع برق مورد استقبال واقع شده و از آن بهره‌گیری می‌شود.

نگاهی بر یراق آلات کابل خودنگهدار

یراق آلات کابل خودنگهدار

اکنون که با چیستی کابل‌های خودنگهدار آشنا شدیم، در این بخش از راهنما به معرفی یراق آلات کابل خودنگهدار خواهیم پرداخت. منظور از یراق آلات مورد استفاده برای کابل‌های خودنگهدار در حقیقت مجموعه وسایلی بوده که کاربرد بسیار زیادی در صنعت برق و به ویژه به همراه کابل برق خودنگهدار دارد.

کابل‌های خودنگهدار از جمله کابل‌های پرمصرفی هستند که با قیمتی مقرون به صرفه به جای کابل‌های مسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما نکتة حائز اهمیت این است که برای نصب و راه‌اندازی کابل‌های مذکور به برخی یراق آلات نیاز خواهیم داشت. یراق آلات شامل اجزای متنوعی شده که برخی از آن‌ها وظیفه نگهداری از کابل، برخی دیگر وظیفه انشعاب‌گیری داشته و برخی دیگر برای حفاظت از کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با یراق آلات کابل خودنگهدار آشنا می‌شویم:

کانکتور انشعاب مشترکین

اولین مورد از یراق آلات کابل خودنگهدار کانکتور انشعاب مشترکین بوده که برای ایجاد انشعاب فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر بوده که این کانکتور از نوع بی متال است؛ به همین خاطر می‌توانیم آن را به کابل‌های آلومینیومی و مسی در دو حالت اصلی و فرعی متصل نماییم. ناگفته نماند که برای نصب انشعاب در حالت برق‌دار و بی‌برق نیازی به روکش‌برداری از روی کابل نخواهد بود.

کانکتور انشعاب خطوط فرعی

از دیگر یراق آلاتی که بایستی در خطوط کابل خودنگهدار مورد استفاده قرار بگیرد، کانکتور انشعاب خطوط فرعی است. کانکتور مذکور برای ایجاد انشعاب فشار ضعیف خطوط فرعی از کابل خود نگهدار کارایی داشته و نوع آن هم معمولاً بی متال است.

کانکتور افزایش انشعاب

مورد بعدی کانکتور افزایش انشعاب بوده که نوعی کانکتور چند جزئی به حساب می‌آید. این کانکتور طرح ویژه‌ای داشته و سبب تسهیل شدن فرایند افزایش تعداد انشعاب به طور همزمان تا حداکثر دو انشعاب خواهد شد. قابل ذکر بوده که هر انشعاب فرعی به واسطه عملکرد پیچ مجزایی ایجاد خواهد شد.

کانکتور ارتباط سیم به کابل ۳۲ دندانه

این کانکتور به منظور اتصال سیم‌های آلومینیوم و مس به هادی‌های عایق آلومینیوم و مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر بوده که روی این کانکتور یک پیچ تعبیه شده و عایق است. از دیگر ویژگی‌های کانکتور ارتباط سیم به کابل ۳۲ دندادنه می‌توان به قابلیت نصب آن بر روی خطوط حامل جریان بدون داشتن عایق هادی اشاره داشت.

کانکتور مفصل یا موف

از دیگر کانکتورهایی که برای اتصال و ارتباط کابل‌های هوایی عایق در شبکه توزیع و انتقال کابل خودنگهدار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به کانکتور مفصل یا موف اشاره داشت. قابل ذکر بوده که این محصول برای دسته کابل‌های تا سایز ۱۶، ۲۵، ۳۵، ۵۰ و ۷۰ قابل استفاده است.

کلمپ کششی آلومینیومی به همراه سیم استیل

این مدل یراق آلات کابل خودنگهدار برای کشش و نگه داشتن کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف در شبکه‌هایی به همراه مسنجر عایق و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده خواهد بود.

کلمپ آویز دایکاست

این مدل یراق آلات قابل استفاده در شبکه کابل‌های هوایی به همراه مسنجر عایق در خطوط مستقیم تا حداکثر ۹۰ درجه زاویه است.

جداکننده کابل

این مدل یراق آلات کابل خودنگهدار در زمان نصب کانکتور و کلمپ‌ها بر روی کابل به منظور جدا کردن رشته‌های کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، آچار مذکور در زمان نصب کلمپ آویز نیز به کار می‌آید.

تسمه محافظ کابل

تسمه محافظ کابل خودنگهدار برای محافظت دوبل از مسنجر کابل‌های خودنگهدار در برابر افتادگی‌های احتمالی در اثر عواملی نظیر باد و تنش‌های مکانیکی به کار گرفته می‌شود.

براکت سه خانه و نه خانه

از دیگر یراق آلات کابل خودنگهدار می‌توان به براکت سه خانه و نه خانه اشاره داشت. این نوع تجهیزات به صورت اختصاصی برای اتصال سیم‌های شبکه‌های روشنایی در تونل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که کانکتور مورد استفاده در تجهیز مذکور مدل  IPC1001 بوده و قابلیت نصب و بهره‌برداری در خطوط حامل جریان بدون نیاز به برداشتن عایق را دارا است. هر یک از براکت‌ها با استفاده از نه کانکتور امکان انشعاب‌گیری برای یک عدد چراغ را فراهم خواهند ساخت.

مزایای کابل خودنگهدار

اکنون که با یراق آلات کابل خودنگهدار آشنا شدیم، در این بخش از راهنما می‌خواهیم به بررسی مزیت‌های استفاده از این کابل‌ها در خطوط توزیع و انتقال برق بپردازیم. بهره‌گیری از کابل‌های خودنگهدار به عنوان یکی از انواع سیم و کابل‌ها مزایای زیادی را به همراه دارد. تجهیزات مذکور موجب کاهش اتلاف انرژی شده و از طرفی قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای نیز دارند؛ به همین دلیل احتمال سرقت آن‌ها در مقایسه با کابل‌های مسی به مراتب کم‌تر است.

از دیگر مزیت‌های استفاده از این دسته کابل‌ها می‌توان به وزن سبک‌تر آن‌ها نسبت به کابل‌های مسی با همان متراژ اشاره داشت. ناگفته نماند که وزن سبک این کابل‌ها موجب می‌شود تا فرایند نصب آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر بشود. کابل‌های خودنگهدار در مقابل پارگی و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان داده و سطح ایمنی آن‌ها نیز بسیار بالا است؛

به همین علت می‌توانیم از آن‌ها در شبکه‌های توزیع و انتقال برق بهره ببریم. افزون بر این، هزینه‌های مربوط به نگهداری، نصب و تعویض کابل‌های خودنگهدار نیز به مراتب نسبت به کابل‌های مسی پایین‌تر است. این کابل‌ها در مقابل حوادثی نظیر اتصال کوتاه نیز استحکام خود را حفظ کرده و با کمک آن‌ها هزینه‌های مربوط به شاخه‌زنی درختان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل خودنگهدار و مزیت‌هایی که استفاده از این کابل‌ها به همراه داشته، به بررسی و شرح یراق آلات کابل خودنگهدار نیز پرداختیم. برای نصب و راه‌اندازی خطوط کابل خودنگهدار به یکسری یراق آلات برای نگهداری، انشعاب‌گیری و حفاظت از کابل نیاز داریم که اکثر آن‌ها کانکتور هستند. علاوه بر کانکتور، کلمپ، جداکننده، تسمه و براکت نیز جزو یراق آلات مربوط به کابل‌های خودنگهدار به حساب می‌آیند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با یراق آلات مذکور دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *