نصب سر کابل چپقی؛ بررسی مهم‌ترین نکات نصب

نصب سر کابل چپقی

آیا می‌دانید برای نصب سر کابل چپقی بایستی چه مراحلی را طی کنید؟ با خصوصیات سرکابل‌های چپقی آشنایی دارید؟ سرکابل‌های چپقی که تحت عنوان سرکابل پلاگین نیز شناخته شده از جمله سرکابل‌هایی هستند که در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و طیف کاربری گسترده‌ای نیز دارند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی سرکابل‌های چپقی و نحوة نصب آن‌هاست. با ما همراه باشید.

نگاهی بر نحوة نصب سر کابل چپقی و خصوصیات این محصول

نصب سر کابل چپقی

همان‌طور که گفته شد، سرکابل‌های چپقی که تحت عنوان سرکابل پلاگین نیز شناخته می‌شوند نمونه‌ای از انواع سرکابل در صنعت برق بوده که در سیستم توزیع و انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات برای اتصال کابل‌ها به سوئیچ‌گیرها، ترانسفورماتورها و تابلوهای RMU و سیستم کمپکت اتصال ترانس‌های هرمتیک به کار گرفته می‌شوند. قبل از این که بخواهیم به بررسی فرایند نصب سر کابل چپقی بپردازیم، در ابتدا بایستی که با چیستی این محصول کمی بیش‌تر آشنا شویم.

سرکابل چپقی و موارد کاربرد آن

سرکابل‌های چپقی یا پلاگین به منظور اتصال کابل‌های پلیمری به تجهیزات مختلفی در سیستم توزیع و انتقال برق نظیر ترانسفورماتورها و کلیدهای گازی GIS مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از سرکابل‌ها برای قطع  و وصل کردن کابل با عایق پلیمری کارایی دارند. از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای این نمونه از سرکابل‌ها برشمرد، مجهز بودن به سیستم خشک و امکان نصب سر کابل چپقی در تمامی زوایای مختلف است. قابل ذکر بوده که سرکابل‌های پلاگین یا چپقی با نام screened separable connector نیز شهرت داشته و دلیل این نوع نام‌گذاری برای آن‌ها، قابل لمس بودن زیر بار و امکان جداسازی سرکابل است.

مزیت‌های نصب سر کابل چپقی و استفاده از آن

استفاده از چنین سرکابل‌هایی در خطوط توزیع و انتقال برق یک سری مزیت‌ها به همراه داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • فرآیند نصب این سرکابل بسیار سریع و آسان است؛
  • می‌توان آن را به شکل افقی، عمودی و وارونه با زاویه ۳۶۰ درجه نصب نمود؛
  • طول این دسته از سرکابل‌ها در مقایسه با سایر سرکابل‌هایی که بر اساس استاندارد IEC60859 طراحی شده کم‌تر است؛
  • امکان استفاده از سرکابل‌های مذکور به شکل خشک و بدون نیاز به روغن عایق‌کننده فراهم است؛
  • در زمان بروز مشکل امکان قطع سریع اتصال از سیستم را دارا هستند؛
  • در صورت بروز هرگونه مشکل به سایر تجهیزاتی که بر روی آن نصب شده آسیب نخواهند زد؛
  • تحمل آمپراژ تا ۱۴۰۰۰ آمپر را داشته و به علت کاهش فواصل فازها می‌توان گفت که طراحی مناسبی دارد.

نحوه نصب سر کابل چپقی

نصب سر کابل چپقی

به منظور نصب سرکابل‌های پلاگین یا چپقی بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در اولین گام نوک هادی‌های کابل مورد نظر را با کمک چسب پی وی سی بپوشانید.
  • سطح عایق اصلی کابل و سطح داخلی آداپتور سرکابل را با کمک دستمال الکلی تنظیف و پس از تبخیر الکل با آغشته کردن به گریس سیلیکونی روان‌کاری کنید. توجه داشته باشید که برای روان‌کاری عایق اصلی در مقایسه با داخل آداپتور سرکابل به گریس سیلیکونی بیش‌تری نیاز خواهید داشت. ناگفته نماند که دستکش پلاستیکی برای پوشش دست قبل از اعمال گریس سیلیکونی در کیت سرکابل وجود خواهد داشت.
  • در وهلة سوم آداپتور سرکابل پلاگین را به میزانی روی عایق اصلی بکشید که تا ۵۵ میلی‌متر از آداپتور بیش‌تر شود.
  • سپس چسب برق پی وی سی پوشانده شده بر روی نوک هادی که در مراحل قبلی انجام داده بودید را از نوک هادی جدا نمایید.
  • در این مرحله کابلشو سرکابل چپقی را به شیوه‌ای بر روی هادی قرار داده که قسمت مسطح کابلشو به طرف بوشینگ تجهیز گردد. کابلشو را با کمک ابزارآلات نصب و قالب مناسب پرس‌کاری کرده و در قدم بعد با استفاده از سمباده نرم، پلیسه و لبه‌های نوک تیز کابلشوی پرس شده را به شکل کامل صاف و مسطح کنید.
  • در قدم ششم، اقدام به روان‌کاری بدنه آداپتور سرکابل و داخل بدنة سرکابل به کمک گریس سیلیکونی کنید.
  • در مرحلة هفتم بدنه سرکابل چپقی را روی آداپتور فشار داده و توجه داشته باشید که سوراخ ورودی بوشینگ بدنه که سوراخی بزرگ‌تر بوده در برابر بوشینگ تجهیز متصل شود. پس از قرارگیری کامل بدنه سرکابل چپقی روی آداپتور، کابلشو را در قسمت مخصوص که وسط بدنه تعبیه شده قرار دهید.
  • در قدم هشتم بایستی فاصله خالی مابین آداپتور و کابل را از طریق پیچاندن ماستیک آب‌بندی قرمز حول آن پوشش دهید.
  • در قدم نهم، سه لایه ماستیک پُر کننده سفید را روی قسمت تحتانی سرکابل پلاگین به سمت پایین و بر روی سیم ارت بپیچید. در زمان پیچش، ماستیک تا زمانی که عرض آن نصف عرض اولیه شود، کشیده خواهد شد.
  • در این مرحله از نصب سر کابل چپقی، ماستیک پُرکننده سفید را با کمک چسب برق پی وی سی بپوشانید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید هر پیچش چسب برق به اندازه نصف عرض چسب برق با پیچش قبلی هم‌پوشانی داشته باشد.
  • در مرحله یازدهم پیچ دو طرفه را بر روی بوشینگ نصب نمایید. توجه کنید که در این مرحله سرپیچ M16 درون بوشینگ تجهیز قرار داده می‌شود.
  • در مرحله دوازدهم از نصب سر کابل چپقی بدنه سرکابل را به طرف بوشینگ تجهیز تا زمانی که بوشینگ درون آن قرار بگیرد فشار دهید.
  • در وهلة سیزدهم، واشر تخت و واشر فنری را حول قسمت M12 پیچ دو طرفه که از کابلشو خارج گردیده، به ترتیب قرار داده و سپس مهره شش گوش را حول پیچ دو طرفه محکم نموده و در نهایت مهره را با کمک آچار ببندید. توجه داشته باشید که گشتاور وارده به آچار باید حدوداً ۴۰ نیوتن بر متر باشد.
  • در مرحله چهاردهم از نصب سر کابل چپقی حفره ورودی بوشینگ که کوچک‌تر بوده و مقره سرکابل را با استفاده از دستمال الکلی تنظیف و گریس سیلیکونی روغن‌کاری نمایید.
  • سپس بست کمربندی را داخل حفرة ورودی مقره جای داده و بعد مقره سرکابل را به سمت داخلی حفره فشار دهید. پس از قرار گرفتن کامل مقره در حفره، بست کمربندی که مابین بدنه سرکابل و مقره جای گرفته را به سمت بیرون بکشید. قابل ذکر بوده که دلیل اصلی استفاده از بست کمربندی در این مرحله ایجاد فضا به منظور تخلیه هوای بین مقره و درون بدنه سرکابل جداشونده خواهد بود.
  • در مرحله شانزدهم درپوش مقره را روی آن قرار دهید و سپس شیلد مسی و سیم ارتی که به بدنه سرکابل متصل بوده را با استفاده از کابلشو ارت به یکدیگر متصل کنید.
  • با پیچاندن نشان‌گر رنگی فاز حول کابل مورد نظر، فاز مربوطه را نشانه‌گذاری کنید.
  • در آخرین مرحله، کلیه اقداماتی که تا به این‌جا انجام داده بودید را برای دو فاز دیگر تکرار کرده تا در نهایت نصب سر کابل چپقی به اتمام برسد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی نصب سر کابل چپقی به بررسی چیستی سرکابل‌های چپقی یا پلاگین و مصارفی که این محصولات در سیستم‌های توزیع و انتقال برق دارند پرداختیم و دانستیم که این تجهیزات به عنوان یکی از پُرکاربردترین سرکابل‌های موجود در صنعت برق شناخته می‌شوند و خود می‌توانند به انواع گوناگون دسته‌بندی شوند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سرکابل‌های پلاگین یا چپقی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سرکابل‌های پلاگین یا چپقی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت توزیع نیرو نوین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *