کلید جداساز هوایی؛ چیستی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن

کلید جداساز هوایی

آیا تاکنون از کلید جداساز هوایی استفاده کرده‌اید؟ با ویژگی‌های ساختاری کلیدهای جداساز هوایی آشنایی دارید؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این محصول، به بررسی کاربرد و ویژگی‌های مهم آن نیز خواهیم پرداخت. به منظور کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون کلیدهای جداساز هوایی از شما دعوت می‌شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کلید جداساز هوایی و مصارف آن

کلید جداساز هوایی

 

تعریف اول

در حالت کلی می‌توانیم دو تعریف از این دسته تجهیزات به شما عزیزان ارائه دهیم. تعریف اول به این صورت بوده که کلید جدا ساز هوایی نوعی وسیله محسوب شده که از آن به منظور جداسازی یا قطع کردن اتصال هوایی بهره‌گیری می‌شود. کلیدهای مذکور عمدتاً در سیستم‌های هوایی با فشار بالا کارایی دارند و می‌توانند موجب قطع کردن اتصال هوایی شوند.

جالب است بدانید که کلیدهای جداساز از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنایع گوناگون به شمار می‌آیند؛ به طوری که از مدل‌های مختلف آن می‌توان حتی در لوله‌ها و شیلنگ‌های هوازی نیز بهره برد. روند کار به این شکل بوده که با فشردن کلید جداساز، هوا از سیستم خارج گشته و در نهایت امکان اعمال هرگونه تعمیرات و نگهداری بر روی سیستم مورد نظر فراهم می‌شود. اگر قصد دارید کلید جداساز هوایی را خریداری کنید، بایستی مواردی نظیر نوع سیستم، اندازه، فشار و سایر نیازهای تخصصی را به فروشنده یا تأمین‌کننده اطلاع داده تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کلید را خریداری فرمایید.

تعریف دوم

همان‌طور که گفته شد، کلیدهای جداساز هوایی یک نوع کلید محافظتی هستند که از آن‌ها برای قطع و وصل کردن شبکه یا سیستم بهره‌گیری می‌شود. از جمله تجهیزات شبکه که در دسته جداسازهای هوایی قرار می‌گیرند، می‌توان به کات اوت فیوزها و کات اوت‌های تیغه‌ای اشاره داشت. در کات اوت فیوز اگر در پی اتصال کوتاه فیوز، یک سیم موجود در لینک کات اوت بسوزد، در نهایت قطع خواهد شد.

از جمله کات اوت‌ها که می‌توانیم به آن‌ها اشاره داشته باشیم، کات اوت با مقره سرامیکی و همچنین کات اوت پلیمری از جنس سیلیکونی است. این کلید حفاظتی در قسمت لینک یا لوله محافظ سیم فیوز قطعه میله‌ای شکل فلزی به نام شرتینگ به کار گرفته شده و موجب کاهش جرقه و انفجار در اثر سوختگی سیم فیوز در زمان اتصال کوتاه نسبت به نمونه بدون شرتینگ می‌شود.

در حالت کلی، کلید جداساز هوایی در محل نصب و اجرای ترانسفورماتورهای توزیع برای قطع و وصل کردن تجهیز مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که به منظور قطع و وصل کردن کلید حفاظتی مذکور از ستیک‌های عایق با سری هم‌خوان استفاده می‌شود؛

به این شکل که در قدم اول لینک به کمک چوب ستیک جدا گشته و بعد پایه آن از محل قرارگیری جدا شده و به منظور تعویض فیوز پایین آورده می‌شود. پس از عبور کردن سیم فیوز جدید و برقراری اتصال، هر دو سرِ آن به لینک متصل شده و به منظور اطمینان بیش‌تر، با استفاده از چوب ستیک در محل خود قرار داده خواهد شد. در مرحله آخر، پس از قرار گرفتن در محل مورد نظر به صورت ضربه‌ای متصل می‌شود.

ناگفته نماند که کلیدهای جداساز هوایی تحت نام کلید ایزولاتور نیز در بازار شناخته شده و به نوعی کلید مکانیکی دستی برای قطع و وصل نمودن به حساب می‌آیند؛ به این شکل که در حالت قطع باعث جدایی کنتاکت‌ها خواهند شد. این دسته از تجهیزات زمانی توانایی قطع و وصل کردن یک مدار را دارند که جریان مدار قطع شده باشد. علاوه بر این، این تجهیزات می‌توانند زمانی که تغییر زیادی مابین ولتاژ دو سر قطب‌های کلید جداساز هوایی ایجاد نشده باشد، اقدام به قطع و وصل کردن مدار کنند.

مصارف کلید جداساز هوایی

تجهیزات مذکور می‌توانند با تکیه بر ویژگی‌های خود در شرایط عادی جریان‌هایی را از مدار عبور بدهند و در عین حال در بازه‌های زمانی معین جریان‌های غیر عادی را نیز در مدار تحمل کنند. معمولاً این دسته از تجهیزات در مقدماتی‌ترین بخش یک مدار مورد استفاده قرار گرفته و باید به گونه‌ای در مدار مورد استفاده قرار بگیرند که دسترسی به آن‌ها به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر باشد. در کل کلیدهای جداساز هوایی در صنایع توزیع و انتقال برق، مدارهای الکترونیکی گوناگون و مواردی از این دسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تجهیزات در اکثر مواقع به صورت دستی کاربرد دارند، اما می‌توان از نمونه‌های اتوماتیک آن‌ها در ولتاژهای بالا نیز استفاده کرد. البته ناگفته نماند که هزینه عملیات کلیدهای جداساز هوایی اتوماتیک در مقایسه با مدل‌های مکانیکی یا دستی معمولاً بیش‌تر خواهد بود. علاوه بر موارد مذکور، باید گفت که این محصولات بر اساس رنج جریان نیز به بازار عرضه می‌شوند و استفاده از آن‌ها باعث افزایش ایمنی در کلیدزنی بدون وابستگی به اپراتور می‌شود.

مهم‌ترین نکات نصب و اجرای کلید جداساز هوایی

کلید جداساز هوایی

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که بایستی در رابطه با این تجهیزات حفاظتی در نظر داشته باشید این است که ایزولاتورها می‌توانند در حالت بی‌باری کامل و یا عبور جریان‌های کم، قطع و وصل شوند و در چنین شرایطی نمی‌توان از آن‌ها به عنوان یک قطع یا وصل‌کننده مدار یا سیستم استفاده نمود. با توجه به این موضوع بایستی که قبل از قطع کردن دیسکانکتور بار به کمک کلیدهای دیگر کاهش پیدا کرده و سپس از عدم عبور جریان اطمینان حاصل شود.

یکی از مهم‌ترین مصارفی که کلیدهای جداساز هوایی دارند، قطع کلیه هادی‌های فعال و جداسازی تجهیزات از منبع تغذیه اصلی است. انجام روند مذکور باعث افزایش ایمنی در حین انجام کار شده و در زمان تعمیرات، نوسازی و مواردی از این دسته صورت می‌گیرد. ناگفته نماند که قطع‌کننده‌ها یا همان دیسکانکتورها به حالت عادی یا ترکیبی با فیوز هستند و می‌توانیم از آن‌ها به صورت موتوردار یا دستی استفاده کنیم. همچنین، کلید جداساز هوایی در تابلو برق یا در جعبه‌های استاندارد نیز جای گرفته و در نهایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان استفاده از این تجهیزات مد نظر داشته باشید این است که در زمان استفاده از آن‌ها باید همیشه کلید و دسته قطع و وصل آن در دسترسی کامل باشند. کلیدهای جداساز هوایی باید هادی‌های فعال را از منبع اصلی قطع کنند که در برخی از مدل‌ها، ترمینال‌هایی برای ارت و نول در نظر گرفته شده که پلاتین‌های مذکور در مقایسه با پلاتین‌های فاز زودتر بسته شده و در عین حال دیرتر قطع می‌شوند.

ویژگی‌های کلید جداساز هوایی

چنان‌چه قصد خرید کلید جداساز هوایی را دارید، لازم است که پیش از تهیه این تجهیز و بهره‌گیری از آن در سیستم مورد نظر با ویژگی‌های این کلیدهای محافظتی آشنا باشید:

  • این کلیدها باعث حفاظت از کل قسمت‌های برق‌دار مدار خواهند شد.
  • محصولات مذکور می‌توانند در هر دو حالت وصل و قطع قفل شوند.
  • این کلیدها به نوعی نشان‌دهنده وضعیت قطع یا وصل بودن سیستم هستند.
  • امکان اتصال ورودی و خروجی به کلید جداساز هوایی در جهت‌های مختلف فراهم است. معمولاً این کلیدها با میکروسنج داخلی در جریان‌های ۱۶۰، ۲۵۰، ۴۰۰، ۶۳۰ و ۸۰۰ تولید و روانه بازار می‌شوند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کلید جداساز هوایی به معرفی ویژگی‌ها و مصارف آن نیز پرداختیم. از این تجهیزات می‌توانیم در بخش‌های مختلف مثل‌ فن‌ها، ورودی اصلی برق و انشعاب هر قسمت، ماشین‌های شستشو و مواردی از این دسته استفاده کنیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کلیدهای جداساز هوایی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این دسته کلیدهای محافظتی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت توزیع نیرو نوین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *